Πέμπτη, 2 Ιουνίου 2011

Ο γραφισμός για παιδιά.

Μία ξενάγηση στην πινακοθήκη Γρηγοριάδη.

Δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια η έννοια του γραφισμού, μολονότι ένα πλήθος σημασιών περικλείεται μέσα σ’ αυτόν. Θα υποστηρίζαμε ότι η πράξη του απεικονίζειν δεν υπήρξε ζωγραφική αλλά ένα είδος γραφισμού. Οι εικόνες του Λασκώ δεν είναι ζωγραφική αλλά η διευρυμένη κίνηση μιας χειρονομίας, γραφικό σημείο απολύτρωσης. Τα πρώτα γνωστά έργα ζωγραφικής δεν αντιπροσωπεύουν ένα κυνήγι ή μια οικογενειακή σκηνή, αλλά γραφικά δομικά στοιχεία χωρίς καμία σχετική περιγραφή. Όλες αυτές οι πρώιμες μορφές προτείνουν ως εκ τούτου μια εικονιστική τέχνη που ήταν άμεσα συνδεδεμένη με τη γλώσσα και με αυτήν την έννοια, πολύ πιο κοντά στη γραφή παρά σε αυτό που θα ονομάζαμε σήμερα ένα έργο τέχνης. Ο γραφισμός είναι γραφή; Ο γραφισμός ήταν επικοινωνία; Δύσκολη η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα. Το βέβαιο είναι ότι έχουμε γραφισμό μόνο όταν έχουμε γραφή. Η χειρονομία του συνδέεται με την περιπέτεια της γραφής. Οι πρώιμες απεικονίσεις του γραφισμού παρουσίαζαν μια μορφή γραφής που αποτελούσε μια συμβολική μεταφορά και δεν ήταν αντιγραφή της πραγματικότητας, αλλά προϋπόθετε την ύπαρξη της γραφής. Από την άλλη πλευρά ο γραφισμός δεν αποτελούσε μια φωτογραφική αναπαράσταση της πραγματικότητας, αλλά μόνο μια αφαίρεση από αυτήν και ήταν προσανατολισμένος σε θρησκευτικά και λατρευτικά ζητήματα.

Ο γραφισμός ξεκινά από το γράμμα αλλά δεν εγκλωβίζεται μέσα σ’αυτό. Τον συνδέουμε με τη ζωγραφική αλλά τότε θα έπρεπε να ξεχάσουμε ότι λειτουργεί ως γράμμα. Τελικά ο γραφισμός υφίσταται ανάμεσα στο γράμμα και στην εικόνα. Δημιουργεί μια τέχνη της μετάβασης.

Υπήρξε διακοσμητικός, αν και καλύτερα να τονίζαμε σε αυτόν το στοιχείο του αινίγματος. Τα σύμβολα του γραφισμού ζητούσαν και ζητούν την αποκρυπτογράφησή τους. Βρίσκονταν παντού, σε πέτρες, πάνω σε οστά, στις σπηλιές, στα χαλιά. Οι φόρμες του ήταν παρηγορητικές, αλλά έχοντας μπροστά τους ένα αληθινό περιεχόμενο παρηγοριάς, αφού έπρεπε να καταπραΰνουν το φόβο. Δεν είναι τυχαίο ότι εμφανίζεται με τη μορφή των κλειστών καμπύλων.

Ο γραφισμός, τέλος, μπορεί να οριστεί ως μια ισότιμη διαχείριση της πληροφορίας, της γνώσης και της εικαστικής απεικόνισης. Οι γραφισμοί δεν υφίστανται περιορισμούς. Βρίσκονται στο σχέδιο, στους τυπογραφικούς χαρακτήρες, στις αφίσες, στις πινακίδες ή απλά μέσα στην εικόνα, στην εικονογράφηση του κειμένου.

Ο γραφισμός χρησιμοποιεί τη γλώσσα, επιδιώκει την επικοινωνία. Οι τρόποι του είναι πολλές φορές η αναζήτηση με εμφατικό τρόπο αυτής της επικοινωνίας.

Η Πινακοθήκη Γρηγοριάδη παρουσιάζει έργα του Α. Ακριθάκη από τις 26 Ιανουαρίου 2011.

Επίσης γίνονται προβολές από τα προσωπικά ημερολόγια του καλλιτέχνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου